вівторок, 18 березня 2014 р.

Проект Закону про забезпечення прав і свобод громадян на тимчасово окупованих територіях України


Номер, дата реєстрації:
4473 від 17.03.2014
Сесія реєстрації:
4 сесія VII скликання
Суб'єкт права законодавчої ініціативи:
Народний депутат України · Дерев'янко Ю.Б. VII скликання 
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про статус кримськотатарського народу"
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
В Україні до цього часу відсутній законодавчий акт, спрямований на вирішення проблем, пов'язаних із відновлення прав кримськотатарських татар, як корінного народу України, примусово переселеного з території Криму.
Зокрема, на необхідність і важливість законодавчого вирішення питань, пов’язаних з відновленням прав осіб, примусово переселених за національною ознакою, вказувалося і в “Рекомендаціях учасників парламентських слухань “Проблеми законодавчого врегулювання та реалізації державної політики щодо забезпечення прав кримськотатарського народу і національних меншин, які були депортовані і добровільно повертаються в Україну”, схвалених Постановою Верховної Ради України від 20 квітня 2000 р. № 1660-ІІІ.
З метою визначення осіб, примусово переселених за національною ознакою, встановлення гарантій держави щодо відновлення їхніх прав, принципів державної політики та повноважень органів державної влади і органів місцевого самоврядування у сфері відновлення прав цих осіб, розроблено проект Закону України «Про статус кримськотатарського народу».
2. Цілі й завдання прийняття акта
Проект Закону України "Про статус кримськотатарського народу" розроблено з метою створення правових підстав для регулювання та реалізації державної політики у сфері повернення, облаштування і відновлення прав кримськотатарського народу. Прийняття Закону сприятиме процесу адаптації та інтеграції кримськотатарського народу в українське суспільство, забезпечить відповідні умови приведення національного законодавства у відповідність до міжнародних стандартів.
3. Загальна характеристика й основні положення проекту акта
Проект Закону «Про статус кримськотатарського народу» містить комплекс основних правових, економічних та соціальних питань щодо гарантованого забезпечення прав таких осіб.
У проекті Закону надаються визначення термінів “корінний народ”, “примусово переселена особа”, “члени сім’ї особи, яка була примусово переселена”.
Законопроектом закріплені повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері відновлення прав кримськотатарських татар, як корінного народу України.
4. Стан нормативно-правової бази в даній сфері правового регулювання
На даний час жодним Законом України не передбачені правові механізми відновлення прав кримських татар, як корінного народу України. Як відомо, на цих осіб також не поширено дію Закону України “Про реабілітацію жертв політичних репресій в Україні”.
На сьогоднішній день у зазначеній сфері, окрім нормативно-правових актів колишнього СРСР, діє Постанова Верховної Ради України від 17.12.1993 р. № 3736-ХІІ “Про ратифікацію Угоди з питань, пов'язаних з поновленням прав депортованих осіб, національних меншин і народів”, Закон України “Про ратифікацію Протоколу до Угоди з питань, пов'язаних з відновленням прав депортованих осіб, національних меншин і народів”, а також деякі міждержавні договори.
З метою оперативного вирішення практичних питань, пов’язаних з поверненням та облаштуванням кримськотатарського народу. Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими органами виконавчої влади видаються нормативні акти, які за відсутності базового Закону України, не дозволяють ефективно розв’язувати багато з існуючих проблем у сфері відновлення прав депортованого кримськотатарського народу.
Окремі питання відновлення прав кримськотатарського народу, врегульовані такими актами Кабінету Міністрів України, зокрема:
постановою Кабінету Міністрів України від 17.12.2003 р. № 1952 «Про затвердження Порядку забезпечення депортованих осіб та членів їх сімей, які повернулися в Україну, житлом, збудованим або придбаним за рахунок бюджетних коштів»;
постановою Кабінету Міністрів України від 13.05.2004 р. № 626 “Про заходи щодо задоволення соціальних потреб депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які повернулися в Україну на постійне проживання”;
постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2006 р. № 637 “Про затвердження Програми розселення та облаштування депортованих кримських татар і осіб інших національностей, що повернулися на проживання в Україну, їх адаптації та інтеграції в українське суспільство на період до 2010 року, дію якої передбачається продовжити на період до 2015 року.
Реалізація положень поданого законопроекту після його прийняття не потребує внесення змін до інших законів України. Разом із цим, оптимальним та ефективним буде одночасний розгляд цього законопроекту і проекту Закону України «Про відновлення прав корінного народу України, примусово переселеного з території Криму».
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Значна частина витрат, які передбачаються цим законопроектом, щорічно здійснюються за рахунок Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та бюджетів місцевого самоврядування.
В той же час, окремі передбачені у законопроекті заходи, які потребують додаткового фінансування, будуть уточнюватися в межах економічних можливостей держави при розробці і прийнятті (або внесенні змін до) Державного бюджету України і місцевих бюджетів.
У зв‘язку із цим, законопроектом передбачено надати відповідні доручення Кабінету Міністрів України, а саме: у разі необхідності забезпечити перерозподіл окремих видатків Державного бюджету України на 2014 рік, необхідних для виконання цього Закону, а також при підготовці проектів законів про Державний бюджет України на відповідний рік передбачити необхідні видатки на виконання цього Закону.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття акта
Прийняття Закону України "Про статус кримськотатарського народу" забезпечить необхідні умови для правового врегулювання, повернення, облаштування, соціальної адаптації та інтеграції кримських татар, як корінного народу України, сприятиме створенню умов стабільності і злагоди в українському суспільстві.
Народний депутат України Г. Москаль

Немає коментарів:

Дописати коментар